יום חמישי, 5 במאי 2011

And Then Came Kris



אין ספק שהליפסטיק כנשק זהו נושא השראה גדול... גדול מידי. לאחר ביקורת האמצע הבנתי כי עליי לעמיק עוד יותר בנושא ההשראה שלי, לחזור כמה צעדים אחורה ולמצוא נקודת מוצא ספיציפית, בתוך העולם הענק הזה של הנשק. היה חסר מיקוד, משהו שיחדד לי את נושא ההשראה ואת מה שאני רוצה להעביר בהתייחסות שלי לליפסטיק כנשק נשי, ועל מנת לגבש את זהות הקולקציה...
.And Then Came Kris

קריס הוא אינו גבר מסוקס (אם כי לא רחוק מכך), אלא הנשק האופייני של מאלזיה ואינדונזיה, הממוקמות באזור גאוגרפי שבעבר נקרא העולם המאלאי. הקריס הינו למעשה פיגיון ארוך, במאלאית keris, או חרב בעלת פרופורציות דקות. להב הקריס לרוב מפותל כצורת נחש. בשל היותו קל משקל ובעל לשון חלשה יחסית המחברת את הלהב לניצב, הקריס לא שימש מאז ומעולם כנשק אגרסיבי אלא יותר כאמצעי הגנה. זוג של נשק עדין שכזה.. גם יפה, גם עדין, and yet- נשק. הקריס בן למעלה מ600 שנה, ועם השנים הפך מאמצעי לחימה לקמיע תרבותי, סמל הסטטוס והגבריות של הגבר המאלאי. במילים אחרות, הקריס עושה לגבר המאלאי מה שליפסטיק טוב עושה לאישה.

בעבר, הקריס השתייך לבית המלוכה בלבד, עוצב ע"י נסיכים ומלכים חגרו אותו באבנטיהם. בכל אירוע ציבורי וממלכתי אף גבר מאלאי שכיבד את עצמו לא יצא מהבית ללא קריס.

הקריס היווה סמל מעמדי ואביזר של קדושה. עם השנים, נפוץ בו השימוש גם בקרב פשוטי העם, שנהנה לאחוז בחפץ שהקרין יוקרה של מלכים. יחסם של המאלאים לקריס גבל בפטישיזם, אנשים היו נשבעים בניצב הקריס ובחתונה, במקרה של היעדר החתן באופן בלתי צפוי (עקב מלחמה, למשל) ניתן היה לקדש את הכלה כאשר את מקום בחיר ליבה ממלא הקריס שלו! עד היוםֿ, הקריס הינו אביזר חובה בתלבושת החתן, וכל המהדר בקישוט הקריס הרי זה משובח. בלהב הקריס ניכרים האומנות וכח היצירה שבחישול- הקריס מיוצר בטכניקה שנקראת ריתוך דוגמא (Pattern Welding), בה מספר שכבות של פלדה מונחות זו על גבי זו, נכתשות בעודן לוהטות, ועוברות תהליכים מורכבים של קיפולים ועיוותים זו בתוך זו עד שנהיות לשכבה אחת. אח"כ הלהב עובר תהליך של הברקה וטיפול בחומצה, ע"מ להבליט את הצבעים המנוגדים שבפלדות.
גם הנדן של הקריס מתנאה בעיטורים יפהפיים, כמו דוגמאות פרחים פתלתלות בסגנון דמשק בזהב ובכסף, לעיתים גם עם שלל אבני חן צבעוניות. חלקם עשויים מעץ הסנדל הריחני שצבעו כצבע הדבש, ובעלי חריטות דקורטיביות.
גם הליפסטיקים המוצלחים באמת בעלי "נדנים" מעוטרים ומרשימים. נראה לי שיהיה חיבור טוב בינם ובין הקריסים!

תגובה 1:

  1. הי קיסרית מדהימה, נהנית מאוד מהבלוג, יצירתי ומצחיק
    ממש כמוך... מקווה שתמשיכי לשתף אותנו
    דש מכולם: פרפר יפה, פופיק חצוף ודודה מאוסטרליה

    השבמחק